بررسی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی : ۶ روش واقعا کاربردی!

 

 

موضوعی که دغدغه بسیاری از کاربران است، امنیت پرداخت های اینترنتی می باشد. با این مطلب همراه باشید تا چیزهای خوبی در این مورد یاد بگیرید.

در دنیای امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. گسترش فروشگاه های اینترنتی امکان تهیه اجناس مختلفی را به صورت اینترنتی فراهم کرده است. اما موضوعی که دغدغه بسیاری از کاربران است، امنیت پرداخت می باشد.

وب سایت های زیادی وجود دارند که با شبیه سازی صفحات پرداخت بانک ها، اطلاعات کارت بانکی کاربران را سرقت می کنند. بسیاری از کاربران به همین علت نگران انجام پرداخت اینترنتی هستند. با کمی دقت می توانید این مشکل را حل نمایید. روش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید معتبر بودن یک صفحه پرداخت اینترنتی را تشخیص دهید و از اطلاعات خود محافظت کنید.

شما برای انجام پرداخت های اینترنتی باید یکسری از اطلاعات خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • شماره کارت
  • رمز دوم کارت (PIN2)
  • کد اعتبار سنجی دوم  CVV2
  • تاریخ انقضای کارت
  • پست الکترونیکی (اختیاری)
  • صفحه کلید امن
  • نکات امنیتی

اگر این اطلاعات را در سایت جعلی وارد کنید، شخص می تواند با این اطلاعات به طور کامل به حساب بانکی شما دسترسی داشته باشد و پول های شما را سرقت کند.

هنگام خرید آنلاین از معتبر بودن سایت موجود مطمئن شده و این احتمال را که ممکن است صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند تقلبی باشند و قصد کلاهبرداری داشته باشند را داشته باشید و نیز توجه کنید در هنگام پرداخت وجوه آدرس صفحه درگاه بانک الکترونیک متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید و این نکته که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک، نماد یک قفل یا عبارت //:https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد کلاهبرداری دارد.

چطور می توانید صفحه پرداخت اینترنتی معتبر را از سایت های جعلی تشخیص دهید؟ در ادامه به طور مفصل به چند راهکار بررسی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی اشاره می کنیم تا بتوانید امینت پرداخت های خود را فراهم کنید. با ما در ادامه همراه باشید.

 

۶ راهکار بررسی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی

  1. بررسی URL صفحات پرداخت اینترنتی

URL  همان آدرس اینترنتی صفحات اینترنتی است که نوار بالای مرورگرها نمایش داده می شود. هر صفحه ای در اینترنت آدرس منحصر به فرد خود را دارد و شخص با استفاده از آن می تواند مطمئن باشد که صفحه اینترنتی معتبر است. برخی از آدرس های صفحات پرداخت بانکی به شرح زیر می باشد:

پرداخت اینترنتی بانک ملت: https://bpm.shaparak.ir

دروازه پرداخت اینترنتی بانک اقتصاد نوین:  https://pna.shaparak.ir

دروازه پرداخت اینترنتی بانک پاسارگاد:  https://pep.shaparak.ir

دروازه پرداخت اینترنتی بانک سامان:   https://sep.shaparak.ir

دروازه پرداخت اینترنتی بانک پارسیان: https://pec.shaparak.ir

 

 

 

۲.توجه به وجود shaparak.ir در URL صفحات اینترنتی

اگر به آدرس صفحات پرداخت اینترنتی توجه داشته باشد متوجه مورد مشترکی خواهید که در همه آدرس ها وجود دارد. Shaparak.ir در همه آدرس های اینترنتی بانک ها وجود دارد. این مورد مهمی است که می توانید از آن برای تشخیص معتبر بودن صفحه پرداخت استفاده کنید. برخی از سایت های تقلبی این آدرس را به صورت های Shaaparak.ir ، Shapaaarak.ir و یا  Shaparaak.ir تغییر می دهند. اگر دقت کافی را در این گونه موارد نداشته باشید ممکن است در دام کلاهبرداری های اینترنتی بیفتید و اطلاعات بانکی شما به سرقت برود.

 

۳.وجود https در آدرس صفحه بانکی

درگاه ها و سایت های اصلی پرداخت حتما با آدرس اینترنتی https آغاز می‌شوند. برخی از سایت های جعلی به صورت http  ساخته می شوند. عدم وجود حرف S در آدرس بانکی راهی برای بررسی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی است. همچنین در کنار آدرس صفحات معتبر علامت قفل سبز رنگ وجود دارد که نشان امنیت و اعتبار صفحه پرداخت است. در صورت عدم وجود این نشان سایت جعلی است و باید از انجام پرداخت از طریق این آدرس صرف نظر کنید.
البته که اخیرا سایت های فیشینگ وجعلی نیز از پروتوکل SLL یا همان HTTPS  استفاده میکنند ، پس بررسی تمام موارد در کنار هم خیال شما را از پرداختی امن راحت میکند.

 

 

 

۴. رفرش کردن صفحه پرداخت اینترنتی

اگر توجه کرده باشید متوجه خواهید که صفحات پرداخت اینترنتی دارای صفحه کلید مجازی هستند. این صفحه کلید ها به منظور افزایش امنیت پرداخت های اینترنتی تعبیه شده اند. یعنی از روش هایی که می توانید با استفاده از آن معتبر و یا جعلی بودن یک صفحه پرداخت را تشخیص دهید، صفحه کلید مجازی است. برای استفاده از این روش شما باید صفحه را رفرش کنید، در صورتی که شماره ها در صفحه کلید مجازی تغییری نکند، آن صفحه جعلی است و شما باید از انجام پرداخت با آن اجتناب کنید.
این مورد هم مانند مورد قبلی اخیرا توسط کلاهبردارها به روز شده و در صفحات جعلی هم کلید مجازی با به روزرسانی و بارگذاری مجدد صفحه تغییر میکند، پس توصیه ما چک کردن تمام موارد در کنار یکدیگر است و به یک بررسی و روش بسنده نکنید.

 

۵.اشتباه وارد کردن اطلاعات کارت بانکی به صورت عمد

برخی از صفحات جعلی با وارد کردن هر نوع اطلاعاتی پیام "تراکنش با موفقیت انجام شد" را نمایش می دهند. برای اینکه مطمئن شوید که صفحه معتبر است می توانید به عمد اطلاعات کارت بانکی خود را اشتباه وارد کنید. اگر با پیام "تراکنش با موفقیت انجام شد" مواجه شدید، آن صفحه جعلی است و شما نباید اطلاعات صحیح خود را به آن صفحه وارد کنید.

این روش یک روش کامل و قطعی برای بررسی اعتبار یک صفحه پرداخت نیست! چرا که اخیرا برخی از سایت های جعلی ساخته شده اند که در هر صورتی پیام "تراکنش ناموفق" را نمایش می دهند. در این صورت کاربر با دیدن پیام تراکنش ناموفق به سایت اعتماد کرده و برای بار دوم اطلاعات صحیح کارت بانکی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می دهد!

بهترین روش این است که به طور دقیق آدرس سایت را بررسی کنید و از وجود ساختار shaparak.ir در آن مطمئن شوید. از این روش نیز می توانید برای اطمینان بیشتر استفاده کنید.

۶.استفاده از آنتی ویروس های به روز

از دیگر روش هایی که می توانید برای تشخیص سایت های جعلی استفاده کنید، نصب آنتی ویروس های قدرتمند و به روز رسانی شده در سیستم های خودتان است. با کمک این نرم افزار ها شما می توانید انواع ویروس ها، تروجان ها و کی لاگرها را تشخیص داده و اطلاعات مهم خود را از این سایت در امان نگه دارید.

امیدواریم مواردی که در این مطلب اشاره کردیم به شما کمک کند و پرداخت امنی را تجربه کنید!

  • سبد خرید

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش